Resultater
2023
Fagartikel

Vi mangler tid til at levere de ønskede resultater

Fire ud af ti danskere har svært ved at levere de resultater, som de ønsker i løbet af arbejdsdagen. Det er særligt udbredt i den offentlige sektor, og den typiske årsag er manglende tid.

Denne artikel indgår i rapporten "Bæredygtige resultater - på sporet af et væredygtigt arbejdsliv".

Vi ved fra vores God Arbejdslyst Indeks, at oplevelsen af at levere resultater i løbet af arbejdsdagen er afgørende for trivsel og arbejdslyst for mange af os. Derfor er det også relevant at se på typiske årsager til, hvorfor vi sommetider ikke lykkes med netop dette.

En særlig udfordring for børnefamilier og offentligt ansatte

Undersøgelsen bag rapporten ”Bæredygtige resultater – på sporet af et væredygtigt arbejdsliv” viser, at oplevelsen af at være forhindret i at levere de resultater, som man ønsker, er særligt udbredt blandt offentligt ansatte og i aldersgruppen 34- 54-årige, hvor mange typisk har hjemmeboende børn. I gruppen 34- 54-årige, er det hele 43 procent, der på en typisk arbejdsdag føler sig forhindret i at levere det resultat af deres arbejde, som de ønsker, hvor det i gruppen 18- 34-årige drejer sig om 37 procent. Kigger vi specifikt på medarbejdere i den offentlige sektor, er det hele 47 procent, der angiver, at der på en typisk arbejdsdag er noget, der forhindrer dem i at levere det resultat af deres arbejde, som de ønsker. Blandt de privatansatte er det kun 34 procent.

Vi mangler tid

Kigger vi lidt nærmere på de knap fire ud af ti lønmodtagere, som på en typisk arbejdsdag oplever, at noget forhindrer dem i at levere de resultater, som de ønsker, er det for 63 procent af dem mangel på tid, der er forklaringen.

Hver femte mangler indflydelse på resultatskabelsen

Hver femte af de lønmodtagere, der oplever forhindringer i forhold til at kunne levere de resultater, som de ønsker, peger på manglende indflydelse på, hvordan resultaterne skabes bedst. Og næsten lige så mange (19 procent) peger på, at de mangler information om, hvordan opgaverne skal løses. Det er helt oplagt et særligt opmærksomhedspunkt for ledelsen at have blik for, om der er noget på arbejdspladsen eller i teamet, der forhindrer den enkelte medarbejder i at levere det optimale resultat af arbejdet. Og er det specifikt manglen på tid, der fylder, bør man måske gennemgå sine processer og få fundet ud af, om der er opgaver, der kan løses smartere – eller som måske slet ikke behøver at blive løst. Endelig kan det jo også tænkes, at der er brug for en opnormering på det pågældende område. 12 procent af dem, der oplever forhindringer i forhold til at kunne levere de resultater, som de ønsker, peger på, at de mangler klarhed over, hvornår de er en succes.

Hvornår er det "godt nok"?

Spørgsmålet om, hvornår ens resultat er ”godt nok”, er en gennemgående tematik i rapporten ”Balance – harmoni eller hamsterhjul”, som Videncenter for God Arbejdslyst udgav i 2022. Heri siger erhvervspsykologen Mads Lindholm blandt andet: ”I princippet er der ingen øvre grænse for, hvor godt en opgave kan løses, eller hvor meget tid man bruger. Den grænse bliver til i samarbejde mellem medarbejder og leder. Og hvor ledelsen tidligere i høj grad handlede om at motivere til ”mere”, ”bedre”, ”hurtigere”, så handler ledelse nu langt mere om at skabe oplevelsen af ”godt nok”.