Kundecase

Danske Andelskassers Bank

Man kan ikke bestille god arbejdslyst hos HR.

Ambitionen er at alle ved, hvordan de individuelt og sammen bidrager til god trivsel i banken 

Med Andelskassen slogan ”sammen kan vi mere” fortæller de, at de er en relationsbank. Det handler om relationen til kunderne, men i lige så høj grad relationerne internt. Som HR Udviklingskonsulent, Karina Høgh Stenskrog skriver:  

”Vi tror på, at alle har brug for gode relationer, og som kollegaer er vi hinandens vigtigste relationer i hverdagen. Derfor ønsker vi i Andelskassen, at alle har fokus på trivsel og alle ved, hvordan de individuelt og sammen bidrager til god trivsel i banken. Trivsel skaber arbejdslyst, som kan mærkes af vores kunder”. 

Derfor har der i Andelskassens arbejde med trivsel været to afgørende fokusområder. Dels at arbejdslysten skal være et fælles ansvar, som alle har fokus på. Dels at den enkelte har viden om og værktøjer til at løfte sin del af ansvaret.  

”Vi vil ikke bare lave endnu en måling, så vi i HR og ledelsen har fingeren på pulsen. Vi vil have dialog på alle niveauer af organisationen om, hvad arbejdslyst konkret er for den enkelte, og hvordan man selv kan bidrage og tage ansvar”. 

Fordelingen af ansvaret for arbejdslysten er en rejse, som ikke sker fra den ene dag til den anden. Det første år havde Andelskassen flere eksterne konsulenter på til at styrke forståelsen og sproget for arbejdslyst gennem workshops i de enkelte afdelinger. I år valgte de at supplere med et træningsforløb for lederne, netop for at gå hele vejen i at gøre arbejdslysten til deres egen og ikke noget, man kan bestille hos HR. 

”Anette og Nicolai fra Videncenter for god arbejdslyst har fra starten været nysgerrige på vores organisation, lydhøre, kompetente og engagerede. Forløbet blev designet til vores organisation, og det vi vurderer vigtigt ift. yderligere ledelsesudvikling!”. 

Karina Høegh Stenskrog, HR udviklingskonsulent, Andelskassen.